چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰۳

لیزر موهای زائد

کلینیک تخصصی ایران نوین

لیزر موهای زائد

۲۶۵ بازديد

لیزر موهای زائد
انواع لیزرها برای لیزر موهای زائد

موهای ناخواسته یا زائد به موهایی میگوییم که در مواضعی از بدن ایجاد میشود که غیر معمول بوده و رنگ تیره آنها این رویش غیر طبیعی را بیش ترآشکار می کند.ریشه هر مو دارای رنگدانه ای به نام ملانین بوده که در روند رشد مو ، به تدریج این رنگدانه فعال می شود و تمامی بدنه یک مو را تیره و به رنگ های سیاه ، قهوه ای و بلوند و … در می آورد .
لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد

در روش استفاده از لیزر، فولیکول موهای زاید کاملا تخریب می‌شود و امکان رشد موهای زاید در ناحیه خاص از بین می رود. این درمان در چند مرحله و طی چند هفته انجام می‌شود. نتیجه حاصل از این روش در اغلب مواقع، موفقیت‌آمیز و دایمی است.

مشکل اصلی لیزر این است که هزینه زیادی به بیمار تحمیل می کند.

پزشکان معتقدند اثر بخشی لیزر به اثبات رسیده است. پس از لیزر، برخی موها فورا میافتند ولی اغلب موها در عرض 2 هفته از بین می روند. ‌

هر چه موها تیره‌‌تر و ضخیم‌تر و نیز پوست روشن‌تر باشد، تاثیر لیزر بیشتر است. اکثر لیزرها بر موهای بور و کم‌رنگ تاثیر کمی دارند و حدوداً می‌توانند ۳۰ تا ۴۰ درصد این موها را کاهش دهند. افراد با موی بلوند و روشن کاندید خوبی برای لیزر جهت کاهش موهای ناخواسته نمی‌باشند. و نیاز به جلسات درمانی بیشتری دارند
برای لیزر موهای زائد چند نوع لیزر داریم ؟

لیزر موهای زائد با لیزر الکساندرایت با طول موج ۷۵۵ نانومتر که در پوست‌های روشن بهتر عمل می‌کنند
لیزر موهای زائد با لیزر دایود با طول موج ۸۰۰ نانومتر که این نیز در پوست‌های روشن بهتر عمل می‌کنند
لیزر موهای زائد با لیزر Nd-YAG با طول موج ۱۰۵۶ نانومتر که در پوست های تیره ایمن‌تر و بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرند
لیزر موهای زائد با سیستم نوری IPL نیز با روش کار کردی مشابه لیزر ها در درمان موهای زائد به کار می رود. انواع جدید IPL همان E-LIGHT است که علاوه بر نور از رادیوفرکانس نیز به طور همزمان استفاده می کند و به همین دلیل روی موهای کم رنگ (طلایی ، سفید) اثر بهتری دارد.

لیزر الکساندرایت (الکس)

یکی از پیشرفته ترین دستگاهای لیزر دنیا برای از بین بردن موهای زائد می باشد . یکی از خصوصیات منحصر بفرد این دستگاه قابل تنظیم بودن طول موج و میزان انرژی برای از بین بردن هر نوع مو و پوست می باشد . لیزر الکساندرایت از نوع لیزرهای جامد است که دارای طول موج ۷۵۵ نانومتر و در محدوده نور مرئی می باشد. با توجه به جذب بالای ملانین در این طول موج کاربرد ویژه آن، از بین بردن موهای زائد است. برخی کارشناسان لیزر الکس را قدرتمندترین و پر تاثیرترین لیزر از میان موارد بالا می دانند. این دستگاه مجهز به سیستم خنک کننده مخصوص برای جلوگیری از سوزش می باشد. البته لازم به ذکر است میزان درد استفاده از این دستگاه به طرز قابل توجهی بیشتر از موارد دیگر و بخصوص لیزرهای آی پی ال و ایلایت است
لیزر دایود

لیزرهای دایود رفع موهای زائد موجود به صورت پالسی می باشند. جذب این طول موج در ملانین تاحدی کمتر از لیزرهای الکساندریت و یاقوت و بیشتر از Nd: YAG، IPLها می باشد . به علت محدوده وسیع تنظیمات طول پالس و انرژی کاربردهای وسیعی داشته و قابلیت استفاده در پوستهای تیره را نیز میسر می سازد. اگر فرد آگاهی و تجربه ی کامل نداشته باشد می تواند پوست بیمار را بسوزاند. این دستگاه در نژاد ایرانی مناسب است.

* مزایای لیزر دایود :

دارای عمق نفوذ بیشتر نسبت به الکساندرایت

کاهش رسیک به خاطر پالس یکنواخت

خنک سازی سطحی

قابلیت استفاده در پوست های تیره
سیستم لیزر Nd-YAG چیست؟

لیزرهای Nd:YAG برای استفاده در یک لامپ برق یا لیزر دیودی بطور اپتیکی پمپ شده اند. آنها یکی از رایج ترین انواع لیزر هستند، و برای بسیاری کاربردهای دیگر استفاده شده اند. لیزر های Nd:YAG نوعا با یک طول موج ۱۰۶۴ nm ،در مادون قرمز، نور منتشر می کنند.
IPL چیست؟

آی پی ال یعنی سیستم های نور شدید پالسی. در اصل لیزر نیست بلکه فلش لامپهای زنون هستند که نور چند طول موجی ایجاد می کنند که قادر است اثرات گوناگون بر روی ساختارهای مختلف پوست داشته باشد و می توان با گزینش فیلترهای مناسب اثر دلخواه برای اهداف مشخص را بدست آورد. دستگاه IPLروش محبوبی جهت برداشتن موهای زائد وجوان سازی پوست و روشن نمودن لکهای صورت وهم چنین آثار سطحی جوش های صورت (آکنه ) می باشد. دستگاه IPL لیزر نیست اما کارایی و عملکرد مشابه دارد. ارزانتر است و سریعتر عمل می کند.

دستگاه IPL با پالس نوری شدید جهت حذف موهای صورت، پاها، پشت و پوبیس بصورت آرام و بی خطر استفاده می شود. پالس های نوری با تمرکز روی فولیکول موها موجب ایجاد گرما و تخریب آن ها بدون سوختگی و یا آسیب به پوست می شوند. دستگاه حذف موی IPL سریع وکاملا بدون درد است. عوارض جانبی کم است ولی می تواند شامل قرمزی و تورم در محل درمان باشد که به سرعت برطرف می شوند.

IPL کاندیدهای مناسب جهت افراد دارای پوست روشن و موی تیره می باشند، زیرا IPL پیگمان درون فولیکول مو را مورد هدف قرار می دهد. تعداد زیادی از مردم تجربه حذف موهای زائد به صورت کامل توسط این روش را دارند، اگر موها دوباره رشد کنند به صورت نازک و ظریف خواهند بود.
دستگاه Elight چیست؟

دستگاه Elight ترکیب دستگاه IPL و دستگاه RF یا رادیو فرکانسی است.
چرا لیزر موی زاید درچند جلسه انجام می شود ؟

علت این موضوع ، چرخه رشد مو در انسان است.به عبارت دیگر؛هرتارمو ، سه مرحله تکاملی را طى مى کند:١- مرحله رشد ٢- مرحله انتقالی با پیشرفت ٣- مرحله استراحت یا بی مویی .

لیزر فقط روى موهایى که درمرحله رشد هستند،مؤثربوده و روى موهایى که درمراحل پیشرفت و استراحت باشند،بى تأثیراست ، به همین علت یکى ازعوامل مؤثر در اثربخشى لیزر، تعداد موهاى درمرحله رشد ناحیه اى است که لیزر مى شود. تصویر1-1-3:چرخه رشد مو _همانطورکه درتصویرفوق مشاهده می شودازچپ به راست مراحل رشد،پیشرفت استراحت وارتباط ساقه مو با بخش سلولی مولدساقه مو که برای درک نحوه عملکرد لیزر موی زاید روی موها درفازهای مختلف اهمیت زیادی دارد،نشان داده شده است.
هرکدام از لیزرها برای چه اشخاصی مناسب است ؟

براى دانستن اینکه، کدام نوع لیزرموى زائدبراى شما مناسبتر است،ابتدا بایدنوع پوستتان را بشناسید.
چگونه نوع پوست خودراتشخیص دهیم ؟

متداولترین طبقه بندى پوست، براساس رنگ پوست ومو وچشم وواکنش پوست به نورخورشید،انجام شده
نوع پوست ویژگی پوست نوع لیزر مناسب برای لیزر موهای زائد
نوع1: پوست بسیار سفید داراى کک ومک،موهاى قرمز،مردمک چشم آبى،پوست سریعاً دربرابرآفتاب مى سوزد وهیچوقت برنزه نمى شود. سیستم لیزر الکساندرایت
نوع 2: پوست سفید موهاى بلوندومردمک چشم روشن،پوست دربرابر آفتاب مى سوزد وبه ندرت ممکن است برنزه شود. سیستم لیزر الکساندرایت
نوع٣ : پوست گندمى موهاى قهوه اى ،پوست دربرابرآفتاب گاهى مى سوزد وخوب برنزه نمى شود.(دربعضى اهالى شمال کشوردیده مى شود) سیستم لیزر دایود یا سیستم لیزر الکساندرایت
نوع۴ : پوست سبزه موها ومردمکهاى تیره،پوست دربرابرآفتاب خیلى خوب برنزه مى شودوبندرت مى سوزد(پوست بیشترایرانى ها ازاین نوع است) سیستم لیزر دایود
نوع۵ : پوست قهوه اى تیره تقریباًهیچوقت دراثرآفتاب نمى سوزد وشدیداًبرنزه مى شود.(دربعضى ازاهالى جنوب کشور وبویژه درهند وپاکستان دیده مى شود) سیستم لیزر Nd-YAG
نوع۶ :پوست کاملاً تیره هیچوقت دراثرآفتاب نمى سوزد.(سیاهپوستان) سیستم لیزر Nd-YAG

تصویرانواع پوست _ درتصویر فوق؛ ردیف بالا به ترتیب از چپ به راست انواع ١تا٣ پوست ودرردیف پایین،به ترتیب ازچپ به راست،انواع ۴تا۶ پوست را مشاهده مى کنید، ایرانى ها عمدتاً پوست نوع ۴و۵ رادارند. بادقت به رنگ پوست ومو وچشم این تصاویرنگاه کنید، شما شبیه کدامیک هستید؟
هر کدام از لیزر ها برای چه ناحیه ای از بدن مناسب تر است ؟

هر لیزر موی زاید طوری طراحی شده است که درجه ها ی مختلفی دارد بعداز انتخاب لیزر مناسب با رنگ پوست فردبا توجه به رنگ ناحیه بدن درجه تنظیم میگردد وبا همان دستگاه میتوانیم قسمت های مختلف بدن را لیزر کنیم.

*** (واما بعضی از پزشکان هم معتقد هستند که لیزر الکساندرایت برای ازبین بردن موهای زاید زیر بغل و صورت و بیکینی بهتر است . این دستگاه برای موهای ضخیم تر ودستگاه الیپس برای لیزر موهای زائد باریک تر بهتر است )
برای لیزر موهای زائد به صورت کامل چند جلسه لیزر و با چه فواصلی انجام میشود ؟

معمولا لیزر موی زائد در سه تا شش جلسه انجام می‌شود که فاصله جلسات در لیزر صورت شش هفته یکبار و در مورد بدن هشت هفته یکبار می‌باشد.البته معمولا از جلسه سوم به بعد فاصله جلسات طولانی تراز موارد گفته شده می‌شود.
آیا انجام لیزر موهای زائد دردناک است ؟

درمواردی که لیزر موهای زائد با دستگاهی انجام شود که همزمان با لیزر سیستم خنک کننده موضع راخنک کند میزان درد به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. دستگاه لیزر الکساندرایت ساینوشوراین سیستم رادارا می‌باشد. ضمنا درمواردی که بیمار نسبت به درد خیلی حساس است می‌توانیم از کرم بی حس کننده استفاده کنیم
مراقبتهای قبل ازانجام لیزر موی زائد چیست ؟

ازدوهفته قبل از انجام لیزرموهای زاید از روشهای اصلاحی که باعث کندن مو می‌شود نباید استفاده کنیم.این روشها شامل بند انداختن استفاده از موم یا شمع ویادستگاه اپی لیدی است.ولی میتوانیم دراین مدت به راحتی از تیغ استفاده کنیم.همچنین قبل از انجام لیزر برنزه کردن موضع موردنظر با آفتاب یا اسپری وکرم ممنوع است.

ضمنا اگر در موضع مورد نظر تیرگی شدید وجود دارد ابتدا بایستی بامصرف داروهای ضدلک تیرگی برطرف ویا حداقل کمرنگ کنیم وبعدا جهت انجام لیزر اقدام نماییم
مراقبتهای بعد از انجام لیزر موهای زائد چیست ؟

بعد از لیزر موهای زائد بدن توصیه میشود که به مدت چند روزاز کرم ضد التهاب یا ترمیم کننده به همراه ضد آفتاب استفاده کنیم
آیا لیزر موهای زائد لک یا زخم ایجاد می‌کند ؟

خیر- درصورتی که لیزر موهای زائد با دستگاه مناسب و به صورت صحیح انجام شود باعث ایجاد زخم یا تیرگی نمی‌شود
لیزر موهای زائد صورت

لیزرهایی بسیار خوب و موثری که در دنیا ساخته شده عملا بیشتر برای موهای زاید صورت کاربرد دارد و کاربرد این لیزرها برای سطح های وسیع پوست مثل مو های بدن عملا با مشکلاتی همراه است چرا که در مورد مو های زائد بدن با توجه به سطح وسیع موها در کشاله ران و زیر بغل و تنه و اندام لیزری نیاز است که قطر شات یا سطح مقطع که روی پوست قرار می گیرد باید بزرگ باشد تا بتوان در مدت زمان سریع تر و هزینه کمتر موها در سطح وسیع پوست را لیزر کرد لذا علاوه بر لیزر درمان موهای صورت ( لیزر الکسانداریت 755 و لیزر ان دی یگ 1064 نانومتر که این دو نوع لیزر قوی ترین ، موثرترین و بی عارضه ترین لیزر برای درمان مو های زائد صورت در دنیا است )

در صورت معمولا موهای ناحیه چانه نسبت به سایر نقاط صورت به درمان با لیزرمو مقاوم تر است و به تعداد جلسات بیشتری برای درمان نیاز دارد .
هرجلسه لیزر موهای زائد صورت چقدر زمان میبرد؟ آیا رد واثری از لیزر روی پوست صورت میماند ؟

هر جلسه لیزر کل موهای صورت حداکثر ۱۰ دقیقه زمان می برد و بعد از لیزر هم هیچ زخمی روی پوست بیمار ایجاد نمیشود فقط تعدادی در پوست قرمزی متوسطی ایجاد می شود که آن قرمزی هم طی چند دقیقه تا حداکثر ۲ ساعت خوب میشود

بطوریکه هیچ لک یا اسکاری برجا نمی گذارد ، البته موارد نادری مثل تاول یا لک قهوه ای بعد از لیزر دیده شده که اغلب علت ان انرژی بالایی است که پزشک بکار برده لذا دقت پزشک خصوصا در جلسه اول لیزر برای تعیین انرژی بسیار مهم است چرا که پوست بعضی از بیماران بسیارحساس است که البته اگر هم این موارد بر اثر بی دقتی پزشک یا پوست حساس ایجاد شود طی ۲ تا ۳ هفته بهبود پیدا می کند.
برای از بین بردن موهای زائد صورت چند جلسه نیاز است؟

برای از بین بردن موهای زائد صورت حداقل ۴ جلسه و حداکثر ۸ جلسه لازم است

توصیه دیگر اینکه مراجعه کننده در فواصل لیزر مو از آفتاب برای جلوگیری از لک پرهیز کند و مرتب صبح و ظهر نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از ضدآفتاب استفاده کند هر چند احتمال لک بعد از لیزر با وجود لیزرهای جدید نادر است

لیزر موهای زائد زیر بغل

یکی از مشکلات شایع که هر فردی در طول زندگی خود با آن سر و کار دارد رهایی از موهای زائد زیر بغل است. اکثر زنان و مردان حداقل هفته ای ۲ تا ۳ بار موهای ناحیه زیر بغل را با تیغ کوتاه می کنند.

علی رغم پیشرفت های علم پزشکی هنوز نقش فیزیولوژیک موهای زیر بغل شناسایی نشده است به همین دلیل آنها را به عنوان موهای زائد طبقه بندی می نمائیم.
آیا لیزر موهای زائد زیر بغل روی تعریق اثر گذار است ؟

مشاهدات نشان می دهد که افرادی که از لیزر برای از بین بردن موهای زائد زیر بغل استفاده می کنند کمتر از عرق کرن شکایت دارند و به نوعی احساس بهتری در این زمینه داشته اند. اما برخی از مطالعات حاکی از افزایش تعریق با لیزر Nd-YAG 1064 است.
آیا لیزر روی تیرگی و سیاهی زیر بغل اثر دارد ؟

مشاهدات روی افرادی که از لیزر موهای زائد زیر بغل استفاده می کنند نشان داده است که پس از اتمام جلسات لیزر، تا حدودی رنگ این ناحیه روشن تر می شود و فرد احساس بهتری نسبت به قبل خواهد داشت.
چند جلسه لیزر برای موهای زائد زیر بغل لازم است ؟

تعداد جلسات با توجه به رنگ پوست زمینه ای و رنگ موها از حداقل ۴ تا حداکثر۸ جلسه در نوسان است. هرچه پوست ناحیه زیر بغل روش تر و موها تیره تر باشد جلسات کمتر و هرچه پوست تیره تر و موها نازک تر باشد جلسات بیشتری لازم است.
هر جلسه لیزر زیر بغل چقدر زمان لازم دارد و آیا دردناک است یا خیر؟

با احتساب زمان آماده سازی هر جلسه لیزر موهای زائد زیر بغل بین ۶ تا ۸ دقیقه طول می کشد و معمولا هیچگونه حس درد در فرد ایجاد نمی کند
چه زمانی نتایج قابل مشاهد است ؟

معمولا در جلسه اول و دوم تا حدود زیادی موها از بین خواهند رفت اما باید حداقل ۴ جلسه لیزر تکرار گردد.
آیا لیزر موهای زائد زیر بغل همیشگی است؟

لیزر به هیچ عنوان همیشگی نبوده و پس از اتمام جلسات درمانی ( ۴ تا ۸ جلسه با فاصله ۱٫۵ تا ۲ ماه یکبار) برای ماندگاری نتیجه حداقل سالانه یک جلسه لیزر به عنوان درمان نگهدارنده باید تکرار شود. در ضمن لیزر به هیچ عنوان ۱۰۰ درصد موها را از بین نخواهد برد و در بهترین شرایط بین ۸۵ تا ۹۰ درصد موها ازبین رفته وبقیه نازک میشود
لیزر موهای زائد اندام تناسلی

امروزه لیزر موهای زائد اندام تناسلی به یکی از پر طرفدارترین روش های رفع موی زاید ناحیه تناسلی تبدیل شده .موهای زاید اندام تناسلی در کیفیت روابط جنسی,سوزش وخارش ,تیرگی ناحیه تناسلی ,جوش ,افزایش شانس تکثیر زگیل تناسلی,زخم وخراش وخونریزی ناشی از تراشیدگی باتیغ تاثیر زیادی دارد

لذا میتوانیم از لیزر به عنوان بهترین روش برای از بین بردن موهای زائد اندام تناسلی وسایر مزایا مثل کاهش یا رفع تیرگی دستگاه تناسلی زنان جلوگیری از زخم وبهبود کیفیت روابط جنسی استفاده کنیم. این روش معمولا بسیار کم عارضه وبدون درد است طی 4جلسه موهای زاید تا85درصد ازبین رفته وبقیه نازک میشود.
چه اقداماتی قبل از لیزر موهای زائد اندام تناسلی لازم است؟

حداقل 4هفته قبل از لیزر موهای زائد تناسلی باید موهای این ناحیه را با استفاده از تیغ بتراشیم استفاده از روش های دیگر مجاز نیست (حتما 2ساعت قبل از لیزرهم موهای زاید این ناحیه را با تیغ بتراشیم)
برای از بین بردن موهای زائد اندام تناسلی چند جلسه لیزر لازم است ؟

برای لیزر این ناحیه با توجه به رنگ پوست زمینه ای ورنگ موی افراد تعداد جلسه ها حداقل از 4جلسه تا10جلسه متفاوت است فاصله بین جلسه ها 6تا8 هفته است وهر جلسه لیزر اندام تناسلی بین 8تا10دقیقه طول می کشد.
ایا لیزر موهای زائد اندام تناسلی 100در صد جواب میدهد؟

لیزر موهای زائد اندام تناسلی هیچ گاه 100در صد موها را از بین نمیبرد در بهترین شرایط حدود 85تا 90در صد موفقیت آمیز بوده وبقیه موها به صورت کرک یا نازک میشود.
آیا لیزر موی زائد شکم یا ناحیه تناسلی باعث نازایی می‌شود؟

همانگونه گفته شدنورساطع شده ازهردستگاه لیزر توسط بافت خاصی جذب می‌شود که این بافت در لیزر اختصاصی موی زائد رنگدانه موجود درساقه مو می‌باشد.این نور حتی توسط موی سفید که فاقد رنگدانه هستند جذب نمی‌شود.بنابراین قادر به نفوذ به سایربافتهای موجوددرناحیه نمی‌باشد.به علاوه قدرت نفوذ نور لیزر بیش از نیم تایک سانتیمتر نیست و لذابه بافتهای عمقی تر موجود درمحل لیزر مثل تخمدانها وغدد لنفاوی نفوذ نمی‌کند.پس لیزرموی زائد باعث ایجاد سرطان یانازایی نمی‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.